50 vuotta sitten: Tienpinnan korjaus Orivedellä kiinnosti maamme tiemestareita

Etummaisesta autosta sulaa bitumia. toisesta ajoneuvosta sirotesepeliä ja jyrä tasoittaa – näin paikataan Orivedellä valtatietä. Työ kiinnosti maamma tiemestareitakin.

Juhannusviikolla oli TVL:n Oriveden tiemestaripiirillä kiirettä, kun tämän valtakunnallisen laitoksen tiemestareita kävi joukolla tutustumassa Orivedellä meneillään oleviin päällystettyjen teiden korjaamiseen. Maamme jokaisesta läänistä oli tänne lähetetty linjurillinen tiemestareita ja -insinöörejä.

Tiemestari Vilho Laitinen, joka tiekunnostuksen paikallisena johtajana joutui vieraita opastamaan, kertoi, että kyseessä on valtatie n:o 9:n pinnan korjaaminen. Talvi ja ankara kulutus (talvirenkaat) ovat vioittaneet asvalttipintaa, jossa monin paikoin on pahojakin murtumia. Ne korjataan Oriveden tiemestaripiirin omin voimin, mutta osin uudella ja kätevällä tavalla. Pinnan murtuman laadusta riippuen tulee kyseeseen kookas ns. levyvalo tai sitten pienempitöinen paikkaus. Säiliövaunusta johtava bitumiemulsion letku päättyy suihkupäätteeseen, josta n. 40-asteinen massavelli ohjataan kunnostuskohteeseen.

Kolmas tapa, jota vieraatkin erityisesti seurasivat ja ihastelivat, on sirotepaikkaus. Kolmen koneen ja ajoneuvon letka tämän suorittaa siten, että etummaisin kone valuttaa suihkuputkesta emulsion tien koloihin ja murtumiin, toisen ajoneuvon miehistö levittää sepelimursketta bitumin päälle jonka sitten raskas jyrä tasoittaa. Tällä tavoin liikkuu korjausryhmä – vaurioista johtuen – jopa monta kilometriä päivässä. Mutta ammattitaitoa ja ripeyttä siinä tarvitaan, ja sitähän TVL:n Oriveden tukikohdan henkilöstöllä on. –EP

Juttu on julkaistu Oriveden Sanomissa 25.6.1970. Se julkaistaan uudestaan juuri sellaisena kuin se on 50 vuotta sitten lehdessä ollut.

Leave a Comment