SM-suunnistus tuo Orivedelle lähes 1 300 kilpailijaa – yleisöä ei toivota kisapaikalle koronatilanteen vuoksi

OrPo SM-suunnistus erikoispitkät matkat
Kartat jakoon ja maastoon. OrPon suunnistusjaoston väki testasi tulevan viikonvaihteen kisaradat Kutema-Pukalan metsissä. Kuva: Juha Jäntti

Suunnistuksen erikoispitkien matkojen SM-kisat tuovat Kutema-Pukalan maastoihin lähes 1 300 kilpailijaa ensi lauantaina. Lisäksi mukaan on ilmoittautunut noin 150 kuntosuunnistajaa.

Koronatilanne vaatii erityisiä varotoimia, minkä vuoksi kisajärjestäjä Oriveden Ponnistus toivoo, että tällä kertaa paikalle ei tulisi lainkaan yleisöä.

– Tunnelma voi olla kilpailukeskuksessa totutusta poikkeava, mutta kilpailusuoritukset pystytään viemään läpi normaaliin tapaan, kilpailunjohtaja Riku Kopra vakuuttaa.

Poikkeusjärjestelyt merkitsevät sitä, että kisakeskuksessa ei ole tulostaulua, jonka ääreen yleensä kerääntyy paljon väkeä pienelle alueelle. Paikan päällä ei ole myöskään peseytymismahdollisuuksia, vaan niitä on tarjolla Oriveden uimahallissa.

– Emme ojenna mitaleita palkittavien kaulaan. Käytämme maskeja aina kun olemme lähellä kilpailijoita, Kopra luettelee.

Poikkeusaika näkyy yllättävän vähän osallistujamäärässä. Kilpailijoita on vain muutama kymmenen vähemmän kuin viime vuoden vastaavassa kisassa.

Tapahtuma on OrPon suunnistusjaostolle iso ponnistus. Valmistelut alkoivat kaksi vuotta sitten, kun kisat myönnettiin seuralle.

Mukana on eri tehtävissä kaikkiaan noin sata talkoolaista. Seuran hiihtojaosto tukee noin kymmenen hengen työpanoksella. SPR tuo kisapäiväksi paikalle kymmenen hengen vahvuisen ensiapuryhmän.

Kilpailukeskus sijaitsee louhosalueella parisen kilometriä Orituvalta Tampereen suuntaan. Paikalla toimiva Vilppulan Kivijaloste on tarjonnut tapahtumalle puitteet. Se on myös huolehtinut alueen tasoittamisesta kisakeskuksen toimintoja ja pysäköintiä varten.

Kisaliikenne tuo jonkin verran ylimääräistä ruuhkaa Ysitielle lauantaina aamulla ja aamupäivän aikana. Valtatien nopeusrajoitus lasketaan lähialueella 80 kilometriin tunnissa, ja kisapaikan kohdalla rajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

– Kisapaikan liittymässä tarvitaan varovaisuutta. Tien reunamalla tehdyt hakkuut ovat onneksi tuoneet kohdalle lisää näkyvyyttä.

Kisoissa ratkotaan mestaruudet kaikissa ikäluokissa alkaen alle 15-vuotiaista ja päätyen yli 85-vuotiaisiin. Miesten pääsarjan radan pituus on runsaat 24 kilometriä, ja mukaan on ilmoittaunut 58 suunnistajaa. Naisten pääsarjan 17 kilometrin taipaleelle lähtee 39 kilpailijaa.

Miesten suurin ennakkosuosikki on maajoukkuesuunnistaja Miika Kirmula. Naisten puolella Venla Harju ja Merja Rantanen ovat vahvoja mitaliehdokkaita.

Ratamestari Tero Kopran mukaan luvassa on vaativaa suunnistusta vaativassa maastossa. Naisten kärkimenijät viipyvät metsässä reilut kaksi tuntia, ja nopeimmat miehet selvittänevät urakkansa vajaassa kolmessa tunnissa.

– Kisa käydään korpimaastossa, jossa ei ole juurikaan näkyvissä ihmisen käden jälkiä normaalia metsänhoitoa ja kesämökkejä lukuunottamatta. Kilpailukartalla ei ole esimerkiksi peltoalueita.

Jatkuva metsässä meno tarkoittaa sitä, että suunnistaja voi tehdä eksymistilanteessa tavallista suurempia virheitä. Maastossa on tavanomaista vähemmän kauaksi näkyviä kohteita, joista suunnistaja voi nopeasti paikantaa sijaintinsa.

Kilpailu käydään yli 30 sarjassa. Maastoon on viety likimain sata rastipistettä. Ratojen suunnittelu on teettänyt paljon työtä osin siksi, että useassa sarjassa käytetään hajontoja.

– Tämä on suurin projekti, jonka olen itse koskaan vienyt läpi. Apunani on toiminut Risto Jarva, joka suunnitteli 45-vuotiaiden ja siitä ylöspäin olevien sarjojen radat. Lisäksi rastien valmisteluissa maastossa ja karttojen pussituksissa on ollut mukavasti apukäsiä, Tero Kopra kertoo.

Miesten ja naisten pääsarjat sekä nuorempien sarjat starttaavat maastoon yhteislähdöin. Muiden sarjojen osalta käytössä ovat väliaikalähdöt.

– Ratamestarina pyrin laatimaan monipuoliset radat, jotka koettelevat suunnistuksen kaikkia elementtejä, myös rastin löytämistä. Suunnittelussa on kuitenkin huomioitu erikoispitkän matkan erityisluonne tarjoten myös pitkiä rastivälejä jotka mahdollistavat useat vaihtoehdot suunnistuksen toteutukselle.

Leave a Comment