Valmistunut ja käyttöön otettu ohituskaistapari tuo ensiapua ysitielle – ensi vuonna ohituskaistoja parannetaan Oriveden keskustan lähellä

Vuoden kestäneet tienparannustyöt Tampereen ja Oriveden välillä valtatiellä 9 ovat valmistuneet ja kaistat on avattu liikenteelle. Kuva: Jenni Koponen

Vuoden kestäneet tienparannustyöt Tampereen ja Oriveden välillä valtatiellä 9 ovat valmistuneet ja kaistat on avattu liikenteelle. Viimeistelytyöt ja työmaatarkistukset saatiin päätökseen syyskuun viimeisellä viikolla.

Yliskyläntien ja Orituvan väliselle valtatieosuudelle valmistui noin kolmen ja puolen kilometrin pituinen keskikaiteellinen ohituskaistapari. Ohituskaistaparin rakentamisen ohella on rakennettu uusia kääntymiskaistoja ja rinnakkaisteitä sekä väistötila Teerimaantien liittymään.

Samalla parannettiin tievalaistusta ja riista-aidat uusittiin. Riista- ja pieneläinten kulkumahdollisuutta parantamaan rakennettiin uusi Vähä-Teerijärven alikulkukäytävä, jota tarvittaessa voivat käyttää myös jalankulkijat ja pyöräilijät.

Työmaapäällikkö Tuula Ala-Orvola Kreatelta tiivistää, että tieosuuden turvallisuutta edistävät myös uudet asvaltit ja kaiteet sekä Viitapohjan, Yliskylän ja ABC-liikenneaseman uudet kääntymiskaistat. Kaikki mökkitiet ovat nyt yhden liittymän takana.

Kärsivällisyydestä kulkijoille kiitosta

Parannustöiden toteuttaminen vilkkaan liikenteen seassa oli vaikeaa, mutta ely-keskuksen mukaan liikenne työmaalla sujui ilman suurempia ongelmia.

– Tienkäyttäjät ansaitsevat kiitokset kärsivällisyydestä, jota matkan varrella koettelivat kohteen kiertotie- ja kaistajärjestelyt sekä alhaisemmat nopeusrajoitukset, ely-keskuksen tiedotteessa todetaan.

Rakennustyöt alkoivat viime vuoden syyskuussa, kestivät jokseenkin vuoden ja valmistuivat pari kuukautta etuajassa. Myös budjetti alitettiin. Ohituskaistaparin ja siihen liittyvien järjestelyjen kustannukset olivat noin 9 miljoonaa euroa.

Pirkanmaan ely-keskuksen ylijohtaja Juha Sammallahti kiittelee Yliskylä-Oritupa-välille nyt valmistunutta kokonaisuutta, mutta kantaa huolta myös valtatien 9 jatkokehittämisestä yhteysvälinä.

– Täytyy olla tyytyväinen, kun pitkään toivotun ja vilkkaasti liikennöidyn yhteysvälin liikenteellisiin ongelmiin saatiin hieman helpotusta.

– Nyt tehty parannus on kuitenkin vain ensiapua valtatieyhteyden kipupisteisiin. Kiireellisimmin parantamista odottaa onnettomuusaltis ja yhä päivittäin jonoutuva tieosuus Alasjärven ja Käpykankaan välillä. Tietöiden käynnistämisjärjestyksen saneli käytettävissä oleva rahoitus. Nyt valmistuneet toimenpiteet saatiin käyntiin alueellisella perusväylänpidon rahoituksella, kun taas Tampereen pään parantaminen edellyttää kalleutensa vuoksi eduskunnan erikseen päättämää kehittämisrahoitusta.

Valtatielle 9 valmistuneesta rakennusurakasta vastasi Kreate Oy ja rakennuttajakonsulttina toimi Ramboll Finland Oy. Parannusinvestoinnin tilaaja oli Pirkanmaan ELY-keskus, jossa projektipäällikkönä toimi Heikki Koski.

Koko yhteysväli tarvitsee parannusta

Oriveden kaupunginjohtaja Juha Kuusisto iloitsee ysitien osittaisesta parannuksesta, mutta nostaa esille koko Tampere−Orivesi-yhteysvälin pikaisen parantamistarpeen.

− Oriveden kannalta on tärkeää, että ohituskaistapari valmistuu. Kaupungin suunnitelmissa, muun muassa strategisessa yleiskaavassa, Orituvan ja Yliskylän välille tavoitellaan yritystoimintaa. Alueelle on jo ollut kysyntää, Kuusisto kertoo.

Väyläviraston vuosien 2022−2029 investointiohjelman hankekoriin 1A on nostettu valtatie 9:n parantamisen ensimmäinen vaihe, Alasjärvi-Käpykankaan väli. 1A-korin hankkeiden suunnitelmat ovat jo päätöksentekovalmiudessa tai ne ovat muuten kiireellisiä.

Investointiohjelmaluonnoksen mukaan valtatie 9 rakennetaan Alasjärven ja Käpykankaan väliseltä osuudelta kaksiajorataiseksi nelikaistatieksi noin 13 kilometrin matkalta, jonka nopeustaso on 100 km/h. Alasjärven ja Suinulan välille tulee moottoritie.

Valtatielle rakennetaan kaksi uutta eritasoliittymää ja kahta vanhaa eritasoliittymää parannetaan. Kaikki tiejakson tasoliittymät poistetaan ja yhteydet valtatielle järjestetään eritasoliittymiin johtavilla rinnakkaistieyhteyksillä. Rakennuskustannusennuste on 95 miljoonaa euroa.

Pirkanmaan ELY-keskuksella on jo valmis tiesuunnitelma Alasjärveltä Käpykankaalle. Ely-keskus on parhaillaan käynnistämässä tiesuunnitelman tekemisen välille Käpykangas−Orivesi.

− Tiesuunnitelma integroidaan aiempiin suunnitelmiin ja uusiin ohituskaistoihin. Suunnitelma valmistuu keväälle 2023, kertoo projektipäällikkö Jarkko Peurala ely-keskuksesta.

Seuraavaksi Orivedellä parannetaan Oriveden keskustan eritasoliittymän kohdalla olevan ohituskaistan järjestelyjä.

Liikenteen turvallisuutta parannetaan rakentamalla nykyiselle ohituskaistalle keskikaide ja parantamalla kaistajärjestelyjä. Työt keskustan kohdalla alkavat näillä näkymin vuonna 2022.

Leave a Comment