Konsta Saarinen onnistui debyytissään nelivetoisella – ”Tuskin maltan odottaa seuraavaa kisaa”

Konsta Saarinen viihtyi hänelle uuden, nelivetoisen autonsa ratissa ja kaasutteli SM1-luokassa seitsemänneksi. Kuva: Jarno Saari

Ralliuransa kaksi ensimmäistä vuotta 17-vuotias Konsta Saarinen ajoi etuvetoisilla ralliautoilla, mutta kauden toiseksi viimeisessä SM-osakilpailussa Mikkelissä oli aika siirtyä tehokkaamman nelivetoisen kilpurin ohjauspyörän taakse.

Lue lisää: Konsta Saarinen vaihtaa kalustoa ja luokkaa SM-sarjan päätöskisoihin – ”Hieno homma kuskin kannalta, kun pääsee nelivetoisen ja tehokkaamman auton rattiin”

Rallin SM-sarjan alkukaudella Saarinen kilpaili SM4-luokassa etuvetoisella Ford Fiestalla.

– Fiestalle löytyi ostaja, minkä jälkeen päädyimme hankkimaan nelivetoisen Mitsubishi Lancerin. Kyseisellä autolla voitettiin juuri elokuun alussa Nelivetomies-kilpailu Suomen MM-rallin yhteydessä, Konsta Saarinen selvitti rallitiedotteessaan ennen Mikkelin-kilpailua.

Saariselle uusi auto on kansallisen Fin-R-luokituksen kilpuri.

– Sillä on tähän mennessä joutunut ajamaan SM-sarjan pääluokassa. Kalusto ei toki ole nyt kilpailukykyinen SM1-luokassa, mutta luokkien uudistuksen myötä ensi kaudella tilanne on aivan toinen, Saarinen kertoi taannoin tiedotteessa.

Auton metkuja opetellen

Auton vaihtamisen jälkeen tälle kaudelle oli jäljellä vielä kaksi kilpailua, joista lähdettiin hakemaan kokemusta autosta ja valmistautumista ensi kauteen.

Saarisen ensimmäinen kisa nelikolla kulki positiivisissa merkeissä, kun PR-Racingia edustava Saarinen nousi kertaheitolla SM-sarjan kokonaiskilpailussa kympin kärkeen.

SM1-luokassa ajaneen Saarisen sijoitus oli seitsemäs, ja rallitiedotteen mukaan kaikki edelle sijoittuneet kilpailivat tehdastekoisilla WRC2-kategorian autoilla.
Saarinen ja kartanlukija Joni Mäkelä olivat suorituksellaan nopeimpia tuotantoautoihin pohjautuvien ralliautojen joukossa. Siinä porukassa Saarinen oli rallin erikoiskokeilla kolme kertaa nopein ja neljä kertaa toiseksi nopein.

– Tosi hieno kokemus oli kisata nelikolla. Ajo lähti kulkemaan hyvin, jopa yllättävän hyvin heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Täytyy kuitenkin muistaa, että tässä vasta opetellaan nelivetoisen auton metkuja, Saarinen muistutti tiedotteessa.

– Lopussa jarrujen kanssa oli pientä ongelmaa, mutta sen vuoksi ei juuri aikaa hävitty. Auto toimi lähes moitteetta, ja renkaiden suorituskyky oli yhtä hyvä myös isomman auton alla. Tuskin maltan odottaa seuraavaa kisaa, Saarinen summasi.

Rallin SM-sarjan päätöskisa koittaa Kouvolassa syys-lokakuun vaihteessa.

Leave a Comment