Jarrulevyt ruosteessa – mitä tein väärin?

”Jarruosien jumittaminen ja tilanteen eskaloituminen jarrulevyjen ruostumiseksi ja palojen uriutumiseksi on erityisesti takapään ongelma autoissa, joissa käytetään takana levyjarruja”, sanoo Autoliiton Teppo Vesalainen.

Autokorjaamolta soitetaan. Perushuollon yhteydessä on pistetty merkille, että jarrulevyt ovat umpiruosteessa.

Mikä on mennyt pieleen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen?

– Sanoisin, että jarrulevyjen ruostuminen kielii jarrujen käytön puutteesta ja ennen kaikkea jarruhuoltojen laiminlyönneistä. Käytön puute saattaa johtua esimerkiksi ajoympäristöstä: isomman kaupungin vilkkaassa liikenteessä jarrutuksia tulee väistämättä enemmän kuin vaikka maaseudulla pääasiassa liikuttaessa.

Se, miten helposti jarrulevyjen ruostumisen voi huomata, riippuu hieman vanteista. Jos autossa on avoimet alumiinivanteet, kuten nykyisin usein on, ovat jarrulevyt hyvin näkyvillä. Renkaiden kausivaihtojen yhteydessä, pyörän ollessa irti, kannattaa vilkaista myös levyn toiselle puolelle. Periaatteessa jo vuorokauden seisonnan aikana sateen tai pesun jälkeen saattaa pientä ruostetta tulla levyjen pintaan. Tuollainen kevyt pintaruoste lähtee kuitenkin heti pois, kun autolla hieman ajetaan ja normaalisti jarrutellaan. Ruosteen muuttuessa pahemmaksi alkavat jarrupalat ja -levyt uriutua.

Jarrulevyjen keskimääräiseen käyttöikään on mahdotonta antaa yksiselitteistä vastausta. Riippuu todella paljon autosta, sillä ajavien kuljettajien ajotavoista sekä siitä, miten jarruja huolletaan vai huolletaanko ollenkaan. Se on selvää, että jarrujen huoltamattomuus kostautuu lyhyempänä käyttöikänä.

Voiko jarrulevyjen ruostumista estää jotenkin?

– Olennaista on teettää autoon jarruhuolto säännöllisesti. Se ei useinkaan kuulu auton viralliseen huolto-ohjelmaan vaan on huomattava tilata lisätyönä. Itselläni on tapana teettää jarruhuolto joka toisen määräaikaishuollon yhteydessä. ”Jarruhuoltojakin” on hyvin erilaisia ja -hintaisia. Perusteellisessa jarruhuollossa jarruja puretaan, puhdistetaan ja herkistetään kunnolla. Osa huoltoliikkeistä taas kuittaa jarruhuollon puhaltamalla hieman paineilmaa jarrusatulaa kohti, jolloin ei todellakaan ole kyse oikeasta jarruhuollosta. Tässä on tärkeää vaatia laatua työn tekijältä.

Kunnon jarruhuollon ansiosta saadaan jarrupalat liikkumaan kunnolla. Näin varmistetaan, etteivät jarrut jää esimerkiksi laahaamaan, mikä lisää polttoaineenkulutusta, päästöjä ja kuluttaa jarruosia tarpeettomasti. Jarrupalojen liikkuminen on ensiarvoisen tärkeää tietenkin myös jarrujen moitteettoman toiminnan takaamiseksi.

Myös jarrujen säännöllinen käyttö on tärkeää. Jos jarrulevyjen pinnalle huomaa ilmestyneen ruostetta, kannattaa autolla tehdä muutama voimakkaampi jarrutus niin, että levyjen pinnat puhdistuvat. Kun jarrut on säännöllisesti huollettu ja pintaruosteen huomaa tuoreeltaan, riittää ihan muutama voimakkaampi jarrutus normaaleissa liikennetilanteissa niin, ettei ABS-jarrujen vielä tarvitse kytkeytyä päälle – tietenkin toteutettuna niin, ettei turvallisuus vaarannu. Mikäli jarrulevyjen kuntoa ei pysty seuraamaan, voisi tuon edellä kuvatun voimakkaamman jarrutuksen tehdä kerran kuukaudessa. Näillä toimenpiteillä jarruosien tai renkaiden kuluminen on vielä niin maltillista, että hyödyt ovat haittoja suuremmat. Voimakkaasta jarruttelustakaan ei ole hyötyä, jos jarrujen huoltamista on laiminlyöty.

Altistaako jokin erityisesti jarrulevyjen ruostumiselle?

– Jarruosien jumittaminen ja tilanteen eskaloituminen jarrulevyjen ruostumiseksi ja palojen uriutumiseksi on erityisesti takapään ongelma autoissa, joissa käytetään takana levyjarruja. Käytännössä normaalijarrutuksessa jarruttavat usein vain etupyörät ja takapään jarrut jäävät näin varsin vähälle käytölle. Rumpujarrut, joita aiemmin käytettiin autojen takapäässä lähes vallan, olivat rakenteeltaan suljetumpia ja niissä tätä ongelmaa ei esiintynyt ollenkaan samalla tavalla kuin levyjarruissa. Sähköautojen kohdalla jarrujen jumiutuminen ja siitä seuraavat ruostumisongelmat tulevat uskoakseni olemaan polttomoottoriautoja yleisempiä, koska sähköautoissa vauhdin säätelyä hoidetaan rekuperaation eli jarrutusenergian talteenoton avulla. Sähkömoottorin avulla hoidetaan siis myös jarruttaminen moottorin toimiessa generaattorina. Monella sähköautolla pystyy kaupungissakin ajamaan niin, ettei jarrupolkimeen tarvitse koskea juuri ollenkaan. Sähköautojen kohdalla jarruhuoltojen merkitys korostuukin, jotta jarrut ovat varmasti toimintakuntoiset sitten, kun niitä sen kerran oikeasti tarvitaan.

Tietenkin myös pitkät seisonta-ajat ulkona, ainakin aika-ajoin kosteissa olosuhteissa, saattavat edesauttaa ruostumista – tavallaan käytön puutetta tämäkin. Käytön puute saattaa myös johtua esimerkiksi ajoympäristöstä.

Pitääkö joka kuskin olla kiinnostunut autonsa jarrulevyjen ruostumisesta?

– Jarrut ovat tärkeä osa auton turvallisuutta, joten kyllä niiden kunnosta huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää. Nykyautojen jarruja hyödynnetään moneen muuhunkin asiaan kuin pysäyttämiseen. Esimerkiksi vetoluistonesto, ajonvakautusjärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin sekä joissakin autoissa myös kaista-avustin käyttävät jarruja toimiessaan. Näiden hienojen, turvallisuutta lisäävien, järjestelmien moitteettoman toiminnan takaamiseksi on äärettömän tärkeää, että jarrut toimivat suunnitellulla tavalla.

Peräänkuulutankin tässä ennaltaehkäisyä: huolletaan jarruja säännöllisesti ja jarrutellaan aina välillä vähän voimakkaammin, vaikka lähtökohtaisesti pyritäänkin ajamaan ennakoiden.

Jos jarrulevyjä joutuu vaihdattamaan, kannattaa pyytää samansisältöinen tarjous useammalta korjaamolta ja valita sen jälkeen vaihtoehdoista itselle mieluisin.

Leave a Comment