Ruokaostokset verkosta helpottaa arkea – verkkokauppa lähti kasvuun koronavuonna

Katja Karppinen päätti kokeilla viime maaliskuussa ruokaostosten tekemistä verkossa. Koronalla oli oma vaikutuksensa, ja hän ajatteli testata palvelua. Ajatus viikoittaisesta ostosten tekemisestä verkossa tuntui houkuttelevalta.

– Olen jäänyt tähän ihan koukkuun. Pian on jo vuosi käyttöä takana enkä aio lopettaa, sanoo Katja Karppinen, 37.

Suurin etu verkossa tehdyissä ostoksissa on ajankäytön helpottuminen arjessa. Karppisen perheessä on 2-vuotias lapsi, ja aikaa haluaa käyttää muuhunkin kuin kaupassa pyörimiseen, oli koronaa tai ei.

Karppinen on hiljattain palannut työelämään, ja ostokset on helppo noutaa viikoittain samalla, kun ajaa töistä. Kun hän vielä oli äitiyslomalla, ostosten nouto oli mukava ohjelmanumero päivään.

– Olen perheemme pääkäyttäjä ja teen tilauksen kaupan verkkosivulta. Mieheni kyllä esittää toiveita ostoskoriin laitettavaksi.

 

Karppinen on kokenut Tilaa ja nouda -palvelun hyväksi. Toisinaan on joitakin tuotteita, joita ei ole ollut, mutta ne on aika hyvin pystytty korvaamaan. Kaupan puoleltakin on otettu yhteyttä, jos on ollut jotain epäselvyyttä tilauksessa.

– Noutopalvelu toimii hyvin. Ajan auton oven viereen ja saan nimeäni vastaan ruokaostokseni autooni.

Verkkopalvelua on myös ollut helppo käyttää. Ohjelma tarjoaa jo valmiiksi vakiotuotteita ostoslistalle. Maksukin hoituu kätevästi, kun on kerran syöttänyt sinne tiedot.

Vapaaseen viestikenttään Karppinen on välillä myös kirjannut toiveita tuotteiden päiväyksistä, jotka onkin otettu hyvin huomioon.

– Yhteydenpito puolin ja toisin on sujunut kitkatta. Olen jutellut myös esimerkiksi tuorekalavalikoimasta.

Yhden asian Karppinen on erityisesti pistänyt merkille: enää ei tule tehtyä heräteostoksia, joita hänellä on aiemmin ollut taipumus tehdä. Säästöä on tullut tästä, vaikka palvelu maksaakin.

 

K-supermarket Pälkäneen kauppias Kati Rauhala toteaa, että verkkopalvelu on tullut jäädäkseen. Viime keväänä käyttö oli suurta, ja silloin palvelua käytti 10–15 asiakasta päivässä. Sittemmin käyttö on hivenen Rauhalan mukaan tasaantunut, mutta yhä verkkoruokaostosten käyttäjiä on viikossa noin parikymmentä.

– Tämä palvelu on niin tätä päivää eikä tilaaminen katso aikaa eikä paikkaa. Onhan tällä myös työllistävä vaikutus kaupan henkilökuntaa ajatellen.

Osa asiakkaista haluaa lisäksi myös kotiinkuljetuksen. Paikallisen taksiyrittäjän kanssa tehdään yhteistyötä, ja kotiin ruokia viedään pari kertaa viikossa.

– Asiakaskunta on hyvin kirjavaa. Perheiden ja ikäihmisten lisäksi myös mökkiläiset ovat hyödyntäneet palvelua, Kati Rauhala kertoo.

Ruokaostosten tekeminen verkossa on kasvattanut suosiotaan koronavuonna. Osa palvelun käyttäjistä noutaa ostokset itse, osa taas suosii kotiinkuljetusta. Kuva: K-supermarket Pälkäne.

Verkkoruokaostosten kasvu huimaa

Kun verkkoruokaostosten määrä vuonna 2019 oli 0,6 prosenttia kokonaisuudesta, koronavuonna 2020 päästään jo noin 3 prosenttiin.

– Ostosten tekeminen verkossa on 3–5-kertaistunut vuoden sisällä, mikä on huikea kasvu, vaikka kokonaisuudesta määrä vielä onkin pieni, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Luoto toteaa, että samat palvelut olivat tarjolla jo ennen koronaa, mutta virus sysäsi verkkokaupan kysynnän kasvuun.

– Verkkoruokakauppaa suosiva ryhmä on laventunut pikkulapsiperheistä taudin riskiryhmäläisiin viime keväästä alkaen.

Kotiinkuljetuksen suosiokin lähti keväällä rajuun nousuun, mutta vähän hiljentyi kesällä viruksenkin ainakin hetkellisesti rauhoittuessa.

– Aika näyttää, miten pitkällä aikavälillä käy. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta verkkoruokakauppa on tullut jäädäkseen.

Luoto korostaa, että kaiken ydin on kattava myymäläverkosto, jossa verkkokauppa on kuluttajalle hyvä lisäpalvelu.

Verkkoruokaostoksia alkoi tehdä koronavuonna entistä useampi kuluttaja. Palvelu laajeni myös iäkkäämpien riskiryhmään kuuluvien joukkoon. Kuva: K-supermarket Pälkäne.

 

Leave a Comment