Harrastusbussikokeilu katkesi kuin kanan lento – tuloksista ei paljon voi päätellä, mutta iltaliikenne kylille kuitenkin monen toiveissa

Anne Kahelin tyytyväisenä uimahallireissun jälkeen kotinurkillaan Syrjänmäen alla. Kuva: Anne Kotipuro.

Orivedellä kokeiltiin Liikkuva Orivesi -hankkeen mahdollistamana kahtena iltana viikossa sivukylille vievää harrastusbussia. Helmikuun puolivälissä startannut, kuukauden mittaiseksi kaavailtu kokeilu typistyi kuitenkin koronarajoitusten puristuksessa kolmeviikkoiseksi. Viimeiset kyydit veivät Hirsilään ja Eräjärvelle maaliskuun alussa.

Korona painaa jo pahasti päälle, kun liikennöitsijä Hannu Tokee pysähtyy Nopa-bussin ratissa linja-autoasemalle. Harrastusbussikokeilua toteuttamaan otettiin paikallinen liikennöitsijä, ja alussa oli ajatuksena ajaa vuorot isolla bussilla.

Vähäinen kysyntä kuitenkin johti siihen, että jo ensimmäisen viikon jälkeen Tokee vaihtoi kulkupeliksi Nopa-bussin. Ja ellei matkustajia uimahallilta tai linja-autoasemalta tullut, ei vuoroa ajettu lainkaan. Turhan takia ei siis dieseliä poltettu, koska matkalta ei ollut mahdollista hypätä kyytiin.

Tällä kertaa kyydissä Eräjärven suuntaan on yksi matkustaja. Anne Kahelin kävi uimahallissa vesijumppaamassa ja matkusti harrastusbussilla kotiinsa Eräjärvelle. Kylille hän oli päässyt iltapäivästä koululaiskuljetuksen paluumatkassa. Rautatieasemallakin kurvattiin katsomassa, olisiko kyytiin pyrkijöitä, mutta ei näy.

Hannu Tokee kertoo, että aivan ensimmäisellä kerralla hän vei isolla bussilla lentopalloilevan nuoren Västilään asti. Tyttö oli kuulemma ollut kuljetuksesta hiukan hämillään – aivan suotta. Myös nuorten kerhoista oli kyytiläisiä jonkun kerran tullut, mutta vähänlaisesti.

Uusien linjojen sisäänajo vie aina aikansa

Toisaalta Tokee tietää kokemuksesta, että esimerkiksi uusilla Nopa-linjoilla vie aikansa, ennen kuin matkustajat löytävät palvelun. Ensimmäinen kesä saatetaan ajaa lähes tyhjänä, mutta sitten sana vähitellen kiirii. Anne Kahelin komppaa: kaikki ottaa aikansa. Siinä mielessä kokeilun todistusvoima ei ole aukoton.

Illan jo hämärtyessä Nopa huristelee aseman ja Rovastinkankaan kautta kohti Eräjärveä. Anne Kahelin jätetään Syrjänmäen alle, mistä hän kävelee kotiin. Tyytyväinen kyytiläinen harmittelee matkan aikana vain kokeilun huonoa ajankohtaa. Posket vielä punaisina uimahallin löylyistä hän kiittelee kyydistä ja katoaa hämärään.

Paluumatkalla ehditään Tokeen kanssa jutella linja-autoliikenteen ahdingosta. Heilläkin on kuljettajia jouduttu laajasti lomauttamaan, eikä Hannu Tokee ala yhden tai kahden yksittäisen kyydin – jotka saattavat kaiken lisäksi jäädä kiepiksi keskustassa – vaivata kuljettajia töihin, vaan ajaa itse.

”Tilastojen perusteella ei kerro lähes mitään”

Kuukauden viimeinen viikko jäi siis ajamatta. Liikkuva Orivesi -hankekoordinaattori Laura Koivula kertoo, että käyttäjämäärät jäivät todella pieniksi: matkustajia oli vain muutama per vuoro.

– Hirsilään ei useimmiten ollut lainkaan menijöitä, Eräjärven suuntaan ja jopa Västilään asti sentään joitakin, hän tiivistää.

Eikä ihmekään, sillä uimahalli oli avoinna vain rajatuille asiakasryhmille, eivätkä kansalaisopiston ryhmätkään tuolloin toimineet kuin korkeintaan etänä.

– Epäilen, tuliko kyytiin edes sellaisia, jotka olivat muuten vaan liikkeellä keskustassa, vaikka perusajatuksena oli, ettei ole väliä, mitä olet oikeasti tekemässä, Koivula lisää.

Tilastot eivät siis Koivulan mukaan tässä tapauksessa kerro ”lähes mitään”, koska normiaikoina kävijämäärät esimerkiksi uimahallissa ovat aivan eri luokkaa.

– Olen kuitenkin ihmisten kanssa tästä keskustellut, ja aika moni on pitänyt hyvänä asiana, että iltaisinkin olisi mahdollisuus kulkea julkisilla. Jos kokeiluun joskus palataan, olisi tärkeää kokonaisvaltaisesti selvittää ihmisten liikkumistarpeita harrastuksiin, näkemään ihmisiä tai mikä ikinä se tarve onkin, Koivula vetää yhteen.

Hanke määritti nyt kokeilun ajankohdan, mutta tulos olisi voinut olla aivan toisenlainen muuna aikana.

– Kyllähän me nytkin kartoitimme mahdollista tarvetta etukäteen esimerkiksi nuorisopalvelujen kanssa, hän lisää.

Jotkut ovat myös Koivulalle sanoneet, että iltaliikenne helpottaisi liikkeelle lähtöä jo asemanseudultakin, kun edes yhteen suuntaan pääsisi kyydillä.

Anne Kahelin turvautui harrastusbussiin, koska oma auto oli korjattavana. Hän lisäsi, että jos tällainen mahdollisuus vielä joskus toistuisi, hänestä saisi varmaankin käyttäjän, niin leppoisaa on istua levollisesti kyydissä jonkun muun ajaessa. Kuva: Anne Kotipuro.

 

Leave a Comment