Kangasalan ja Oriveden tulisi voimakkaasti ajaa taajamajunayhteyksien lisäämistä Tampereen ja Oriveden välille

Ruutanassa on vetovoimaa ja yhä useampi perhe haluaa asunnon tai talon tästä idyllisestä kylämäisestä kaupunginosasta. Kangasalan strategisessa yleiskaavassa Ruutanaan on varattu paikka rautatiepysäkille sekä alue tehokkaasti rakennettavalle alakeskukselle.

Voimassa oleva maakuntakaava asettaa kuitenkin rajoituksen Ruutanan laajemmalle lisärakentamiselle.

Maakuntakaava edellyttää, että alueelle tulee toteuttaa toimiva joukkoliikennejärjestelmä ennen tehokasta laajentamista ja lisärakentamista. Raideliikenne olisi tähän kestävä ratkaisu.

Orivesi on aloittanut asemanseudun kehittämishankkeen tavoitteenaan raideliikenteeseen tukeutuva asuin- ja työpaikkarakentaminen. Hanke on osa kaupunkiseudun ja valtion välistä MAL-sopimusta ja Orivedellä on vankka tahto kehittää aseman aluetta ja sen läheisyydessä olevaa Längelmäveden rantaa.

Nopea, 25 minuutin, matka-aika Tampereen keskustaan houkuttelee lähivuosina satoja uusia asukkaita.

Kaukojunaliikenne pysähtyy nyt Oriveden asemalla. Se on hyvä ja elintärkeä asia, mutta lisävuoroja on mahdollista toteuttaa vain taajamajunilla. Nämä kulkevat Oriveden keskustan kautta pohjoiseen.

Me tiedämme, että nykyinen sähköistetty kaksoisraide Tampereen ja Oriveden välillä on tehottomassa käytössä ja on mahdollista lisätä paljon junavuoroja nykyisen kaukojunaliikenteen häiriintymättä.

Jotta työpaikka- ja vapaa-ajanliikenne olisi vaihtoehto kaikille asemien vaikutuspiirissä asuville, tulisi junavuoroja olla paljon enemmän nykyisen neljän edestakaisen taajamaliikennejunavuoron lisäksi.

Joukkoliikenne vaatii joukkoja ja Ruutana (Kangasala) tarvitsee Orivettä ja Orivesi Ruutanaa, jotta lisävuorot raiteille olisivat mahdollisia. Kun seisakkeet ja muu infra saadaan kuntoon ja käyttöön myös Ruutanassa, aukeaa Ruutana uusi aika.

Olennaista on, että Orivesi ja Kangasala toimivat ”käsi kädessä” ajaessaan hanketta eteenpäin. Vilkastunut liikenne antaa jatkossa mahdollisuudet myös muille henkilöjuna-seisakkeille. Tällaisia paikkoja ovat Vatiala, Kangasalan Asema, Suinula, Siitama ja Oriveden Hirsilä.

Taajamajunat ovat dieselkäyttöisiä, joten on luonnollista, että jollakin aikavälillä siirrytään fossiilittomiin polttoaineisiin ja / tai sähköjuniin. Siksi radan sähköistystä on jatkettava Oriveden keskustaan haarautuvalle radalle.

Luonteva junan kääntöpiste ja uusi seisakkeen paikka olisi Hirsilä. Toiveena on tietenkin, että henkilöliikenne lisääntyy myös Oriveden pohjoispuolelle Juupajoelle ja Mänttä-Vilppulaan. Lisääntynyt junan käyttö lisää kannattavuutta ja edistää Kangasalan ja Oriveden hyvinvointia.

Antti Nieminen

kuntavaaliehdokas (kok.), Orivesi

Heikki A Ollila

kuntavaaliehdokas (kok.), Kangasala

Leave a Comment