Hengen eväitä: Jeesus, kiusausten voittaja

Kiusaukset ja koettelemukset ovat mielenkiintoinen kirjallinen teema. Esimerkkejä kiusauksista löytyy Tähtien Sota -elokuvista. Yoda varoittaa Lukea, että tie Voiman pimeälle puolelle on nopeampi ja helpompi kuin valoisalle puolelle, ja sen houkutuksen uhriksi voi joutua kuka tahansa.

Buddhalaisuudesta löytyy myös tarina miten paha Mara (Saatanaa tai Paholaista vastaava demoni) koetteli Siddharta Gautamaa eli Buddhaa kolme kertaa, jolloin Gautama vastasi tälle: “On parempi kuolla taistelussa kuin elää voitettuna.”

Uudessa Testamentissa kerrotaan siitä, kuinka Jeesus meni aavikolle ja vietti siellä 40 päivää ja yötä. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun Johannes Kastaja oli hänet Jordan-virrassa kastanut ja ennen kuin Jeesus aloitti julkisen toimintansa.

Sen sijaan, että olisi huolehtinut fyysisistä tarpeistaan, Jeesus paastosi koko 40 päivän ajan ja keskittyi hengellisten tarpeittensa täyttämiseen ja voimistamiseen Jumalan avulla. Tänne aavikolle Paholainen tuli häntä tämän ajan lopuksi häntä koettelemaan.

Kun Jeesus oli nälästä uupunut ja fyysisten voimiensa päässä, Paholainen pyysi, että Jeesus muuttaisi kivet leiviksi ja tyydyttäisi oman henkilökohtaisen nälkänsä. Jeesus kieltäytyi ja siteerasi Pyhiä Kirjoituksia: “Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.” Tämä virke löytyy 5. Mooseksen kirjasta, Deuteronomiumista. Se kertoi siitä, että Jeesus tunsi Kirjoitukset hyvin ja oli sisäistänyt niiden sanoman.

Seuraavaksi Paholainen vei Jeesuksen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja lupasi Jeesukselle kaiken vallan näihin valtakuntiin, jos hän kumartaa ja palvoo Paholaista. Käytännössä tässä Paholainen lupaa Jeesukselle kaiken, mutta niin, että se ei vaadi kuolemaa eikä ristiä.

Tämän tarjouksen pitäisi vedota ihmiseen, joka haluaa valtaa ja voimaa, mutta helposti ja nopeasti, jos mahdollista. Jos tätä vertaa muihin kirjallisiin esimerkkeihin, tulee mieleen kirjan Taru Sormusten Herrasta Gandalfin ja Galadrielin koettelut ja niistä selviytyminen, kun Frodo tarjoaa heille Sormusta.

Taas Jeesus kieltäytyy ja sanoo: “On kirjoitettu, että sinun tulee palvoa Jumalaa ja vain Häntä.”

Viimeisessä yrityksessään Paholainen vei Jeesuksen Jerusalemin temppelin harjalle ja pyysi häntä heittäytymään alas niin, että enkelit pelastaisivat hänet varmalta kuolemalta. Tämä osa kaupunkia oli ilmeisesti Jerusalemin väkirikkainta aluetta, joten näin kaikki näkisivät mitä oli tapahtumassa ja tämä olisi mitä sopivin paikka julistaa hänen Messiaanisuutensa ihmisille.

Jälleen Jeesus siteeraa Mooseksen 5. kirjaa: “On myös kirjoitettu; älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.” Tämän jälkeen Paholainen luovuttaa ja jättää Jeesuksen rauhaan koetellakseen häntä myöhemmin “sopivalla hetkellä.”

Koetukset aiheena on niin yleismaailmallinen, että se puhuttelee meitä ihmisiä. Näin laskiaisen aikana on hyvä kilvoitella ja vahvistaa itseään. Jeesuksen ja näiden muiden tuttujen hahmojen koetukset ja voitto pahuudesta on hyvä esimerkki meille kaikille.

Ilkka Toivonen

Oriveden seurakunta

kanttori

Leave a Comment