Lukijalta: Murskeen laatuvaatimuksissa pakko olla mätää

Tältä näytti lokakuun puolivälissä Siitamantielle ajettu murske lähietäisyydeltä. Kuva: Anne Kotipuro

Oriveden Sanomissa 9.11.2022 oli artikkeli Siitaman ja Suomaseman teillä käytetystä murskeesta ja sen aiheuttamista rengasrikoista.

Muutamia vuosia sitten Ylöjärvellä oli samantapainen tapaus liittyen teiden 3312 ja 2213 korjaukseen, Aamulehti uutisoi asiasta 22.12.2015 keskittyen teiden talvikunnossapitoon: ”Viidenkympin vauhdissa lähtee paikatkin hampaista: Soratiet lilluvat reikäisinä ränneinä pakkasiin asti”. Tässä tapauksessa tosin nöyrtyivät ja suostuivat korvauksiin.

Vuonna 2021 oli Jämsässä tien 343 remontti, ja itseltäni meni siellä rengas, kun terävä kivi viilsi renkaan kyljen auki. Tästä tein kohtuullisen korvausvaatimuksen, jonka sitten Lapin ely-keskus hylkäsi, koska tässäkin tapauksessa ”rakenteen parantamisessa käytetty lisämurske on ollut laatuvaatimusten mukaista ja täyttänyt tilaajan asettamat vaatimukset.” Tämä tietysti urakoitsijan ilmoituksen mukaan.

Vaatimuksissa, niiden noudattamisessa tai niiden noudattamisen valvonnassa on pakko olla jotain mätää, jos tietyömailla rikkoutuu renkaita säännönmukaisesti.

Lisäksi vaikuttaa siltä, että ely-keskus hylkää kaikki ”pienet” korvausvaatimukset, koska on hyvin todennäköistä, että hakija ei lähde parin satasen takia käräjille.

Antti Ojanen
Oriveden asemanseutu–

Leave a Comment