Anna Uusiheimala päätti tuoda jenkkileffoista tutut onnenkeksit kotimaiseen kahvipöytään: ”Vaikka kaikki menisi päin mäntyä, enemmän minua harmittaisi se, jos en olisi uskaltanut kokeilla.”

Vuosi sitten kesäkuussa Anna Uusiheimala teki ratkaisevan päätöksen ja päätti aloittaa selvitystyön onnenkeksien tuomisesta suomalaisille markkinoille. Kotimaisten kahvittelijoiden lisäksi hän näkee onnenkeksit hyvänä tuotteena Suomeen saapuville turisteille. Kuva: Eveliina Kälviäinen

Ahkeruus on onnen lähde. Näin neuvoo Suomen kansalliskirjailija Aleksis Kivi paperisuikaleella, joka paljastuu auki raksautetusta onnenkeksistä.  Hämmästyttävän osuvasti sanat usein sopivat käsillä olevaan hetkeen, tämän on ainakin huomannut Onnenkeksi-yrityksen perustanut Anna Uusiheimala.

– Ihmismieli on sitten jännä, jotenkin teksti on aina niin sopiva juuri siihen tilanteeseen. Onnenkeksi antaa tietynlaista toivoa, iloa ja yllätyksellisyyttä. Se on kuin aikuisten kindermuna, yrittäjä luonnehtii.

Nimensä mukaisesti Uusiheimalan yritys keskittyy onnenkekseihin. Yleispätevien teepussiviisauksien sijasta Uusiheimala on halunnut luoda keksistä suomalaiseen sielunmaisemaan sopivan version, joten keksit sisältävät 100 erilaista viisautta muun muassa Minna Canthin, Maria Jotunin ja Jean Sibeliuksen sanoin ilmaistuina. Kaksikymmentä prosenttia teksteistä on Uusiheimalan omaa tuotantoa.

Onnenkeksien alkuperämaa on Japani, vaikka monien mielikuvissa ennustuksia sisältävät keksit yhdistyvät Kiinaan. Kiinassa onnenkeksit eivät kuitenkaan ole tunnettuja, vaan mielleyhtymä on peräisin Yhdysvalloista, missä onnenkeksejä tarjotaan kiinalaisissa ravintoloissa.  Tähän yksityiskohtaan myös Uusiheimala oli pitkään kiinnittänyt huomiota katsoessaan jenkkielokuvia ja -televisiosarjoja.

– Mietin usein, miksei meillä Suomessa ole onnenkeksikulttuuria. Keksi olisi hauska avata aterian tai kahvittelun päätteeksi. Mielestäni onnenkeksit ovat luonteva lisä suomalaiseen kahvikulttuuriin.

Ihmetyksen kasvaessa ideaksi Uusiheimala alkoi kartoittaa, olisiko jokin muukin taho kiinnostunut tuomaan onnenkeksit kotimaisiin keksihyllyihin. Yhteydenotot leipomoihin paljastivat mahdollisen syyn, miksi onnenkeksit eivät ole Suomessa lyöneet aiemmin läpi.

– Vaikka kyse on keksistä, se ei kuitenkaan ole perinteinen keksi, vaan sen valmistaminen vaatii omat laitteensa, joihin investoiminen ei houkuttele leipomoita. Onnenkeksien tekeminen puhtaasti käsityönä on taas todella aikaa vievää ja kallista, Uusiheimala selvittää.

Oman onnenkeksitehtaan perustaminen Suomeen on tällä hetkellä poissa laskuista, joten Uusiheimala päätti tutkailla ulkomaalaisia vaihtoehtoja.

– Vertailin Saksaa ja Iso-Britanniaa. Lopulta löysin pienestä saksalaisesta kylästä onnenkekseihin erikoistuneen toimijan. Nyt olen kyseisen yrityksen isoin tilaaja. Kaupallisessa mielessä tilaukset ovat pieniä, mutta minulle ja heille ne ovat kertatilauksena suuria määriä.

Koettelemuksien jälkeen katse tulevaan

Ensi kertaa Uusiheimala piteli käsissään omaa onnenkeksipakkaustaan helmi-maaliskuun taitteessa vain muutamia viikkoja ennen kuin koronarajoitukset laittoivat kapuloita tuoreen liiketoiminnan rattaisiin.

– Ajoitus on ollut todella haastava. Kiukutti ja harmitti, että monet kevääksi ja kesäksi tekemäni suunnitelmat tapahtumista ja yhteistyötempauksista menivät pipariksi. Nyt toivon, että pääsen toteuttamaan niitä syksyllä, hän toteaa ja kertoo tapahtumapuolen olevan itselleen luonteva tapa toimia ja tuoda oma tuotettaan näkyväksi.

Menneiden kuukausien työ ei kuitenkaan mennyt täysin hukkaan, sillä kevään aikana yritys pääsi mukaan Kasvu open -sparrausohjelmaan.

– Parasta Kasvupolussa oli, että sain kriisitilanteessa uskoa ja potkua alan huippuosaajilta, jotka uskoivat tuotteeseeni. Lisäksi mukaan tarttui hyviä kontakteja jatkoa ajatellen.

Uusiheimala ei ole koskaan aiemmin toiminut elintarvikealalla, joten Onnenkeksi-yrityksen perustaminen on ollut hänelle suuri panostus, ja se on tuonut mukanaan paljon uutta opiskeltavaa. Tuotekehittelyn aikana hän on muun muassa oppinut, että tuoteselosteissa allergeenit on ilmaistava isoilla keppikirjaimilla tai miten EU-lainsäädäntö määrittää elintarvikepakkausten vaatimuksista.

Tällä hetkellä Uusiheimala testaa eri kohderyhmiä ja kerää asiakaspalautetta tuotekehitykseen liittyen. Tuotteiden aktiivinen myynti aloitetaan syksyllä ja tavoitteet tähdätään ensi vuoteen.

Ensimmäisten keksierien rinnalle ilmestyy syksyllä kaksi uutta versiota. Hääseurueiden yhteydenotoista innostuneena Uusiheimala lanseeraa onnenkeksien rakkausversion, jossa keksien sisältämää suomalaista viisautta ammennetaan romantiikasta ja rakkaudesta.

– Lisäksi teen ystäväni Eero Herrasen kanssa yhteistyössä äxön-onnenkeksin, joka on suunnattu lapsille ja lapsenmielisille. Keksin avatessa sisältä paljastuu mietelauseen sijasta leikkimielinen tehtävä. Tehtäväehdotukset on kerätty lapsilta ja nuorilta TikTok-sovelluksessa, Uusiheimala paljastaa.

– Välillä näitä ideoita tuntuu syntyvän liikaakin. Ideoita on kuitenkin oltava paljon, kun ennakkoon ei tiedä, mikä niistä oikeasti toimii, hän lisää.

Anna Uusiheimalan päivä ei ala ilman suosikkimukista juotua kahviannosta. Usein hän piristää arkipäiväänsä nauttimalla kahvin kaveriksi omaa tuotantoa olevan onnenkeksin. – Muistan suurimman osan kekseissä olevista teksikatkelmista, mutta silti paljastuva katkelma jotenkin aina sopii niin hyvin käsillä olevaan tilanteeseen, hän sanoo.

Onnenkekseistä uusi intohimo

Alun perin Kouvolasta kotoisin oleva Uusiheimala on ehtinyt asua ja työskennellä ympäri Etelä-Suomea ennen kuin asettui vuosi sitten Juupajoelle. Yrittäjän toinen koti sijaitsee Järvenpäässä, jossa asuu Uusiheimalan kaksi nuorinta lasta.

Työuransa Uusiheimala on aloittanut mainostoimistossa pienosakkaana ja graafisena suunnittelijana. Sen jälkeen hän on työskennellyt muun muassa  Maahanmuuttoviraston viestintäyksikössä,  Keski-Uudenmaan kehittämiskeskuksessa luovien alojen yritysneuvojana ja IT-alalla projektipäällikkönä.  Päätoimisena yrittäjänä hän on toiminut noin kahdeksan vuotta.

– Minulla on laaja työhistorian ja olen päivätyön rinnalla aina tehnyt jotain muutakin. Kolmannen lapsen syntymän jälkeen rohkaistun ryhtymään päätoimiseksi yrittäjäksi ja perustin Deittisirkus-yritykseni.

Onnenkeksien myötä hän kertoo löytäneensä uuden innostuksen yrittäjyyteen.

– Minulla täytyy olla intohimo sitä kohtaan mitä teen. Kun into lopahtaa, hommaa on todella raskas tehdä. Olen ennakoinut tämän asian Onnenkeksin kohdalla, sillä pystyn uudistamaan tuotetta tekemällä uusia versioita ja avaamalla eri kohderyhmiä. Voisi siis sanoa, että vain mielikuvitus on rajana. Toki tämä vaatii kovasti työtä, mutta se sopii paremmin luonteelleni kuin yhteen ja samaan leipääntyminen.

– Tämän vuoksi minun on vaikeaa olla pelkkä kylmä bisnesnainen, joka miettisi ensimmäisenä aina tuottoa. Toisaalta uskon, että jos tarpeeksi kauan jaksaa työskennellä jonkin asian eteen, niin jossain vaiheessa se muuttuu rahaksi. Vaikka tulevaisuudessa kaikki menisi Onnenkeksin osalta päin mäntyä, enemmän minua jälkikäteen harmittaisi se, etten olisi uskaltanut kokeilla tai joku muu olisi toteuttanut visioni, hän miettii.

Leave a Comment