Varaosamyyjän työssä koulutus on tärkeää – “Asiakkaat ovat tuotetietoisempia”

autotarvikemyyjä, Ari Järvinen
Autotarvikemyyjä Ari Järvinen on päässyt jo talvivaatemyynnin alkuun. – Ihmiset ostavat jo varastoon. Kuva: Tiia Vattulainen

38 vuotta sitten Ari Järvinen sulki lukion oven viimeistä kertaa ja meni kesätöihin Paven Autoon.

– Siellä sitten olinkin töissä seuraavat 37 vuotta, Järvinen nauraa.

Paven Autosta hän siirtyi noin vuosi sitten Ysitien Autoon varaosamyyjäksi. Ala on kiinnostanut syntyperäistä orivesiläistä aina eikä hän aikoinaan ajautunut alalle vahingossa.

– Ihan tarkoituksella tässä ollaan, tykkään työstäni todella paljon.

Kuten useimmilla aloilla, Järvisenkin työssä teknologian kehitys on vaikuttanut käytännön työtehtäviin. Vuosien aikana varaosamyyjän työ on muuttunut rutkasti.

– Ennen kaikki löytyi kirjoista ja kansista, asiat oli paperilla tilauksista lähtien. Nykyään ne ovat tietojärjestelmissä.

Myös asiakkaiden tarpeet ovat erilaisia.

– Autokanta on muuttunut ja varaosat siinä mukana.

Järvisen mukaan ihmiset itsessään eivät juuri ole muuttuneet vuosien aikana.

– Se tietysti on, että asiakkaat ovat tuotetietoisempia. He tietävät, mitä tulevat hakemaan. Ennen oli siinä mielessä erilaista. Piti usein oikein kädestä pitäen näyttää, miten mikäkin asia tehdään.

Aika näkyy myös asiakaskunnan sukupuolessa. Järvinen kertoo, että naisia asioi nykyään siinä missä miehiäkin, kun ennen asiakkaat olivat miltei kokonaan miehiä.

Alan ja asiakkaiden ymmärtäminen on tärkeää

Kun autot muuttuvat, myös varaosamyyjän tietotaidon pitää pysyä mukana kehityksessä. Järvinen myöntää, että osaamista tulee päivitettyä säännöllisesti, täydennyskoulutusta järjestetään vuosittain.

Juuri alan ja asiakkaiden ymmärtäminen on Järvisen mukaan työssä tärkeintä, siksi ammattitaidon ylläpitäminen on tärkeää.

– Palvelun täytyy pelata ja sillä on oltava jatkuvuutta, hän lisää korostaen asiakassuhteiden pysyvyyttä.

Järvisen työpäivät koostuvat tavaroiden purkamisesta ja tilaamisesta, hyllyjen järjestelystä ja tietenkin asiakaspalvelusta. Viime päivinä on työvaateosasto saanut täyttöä.

– Talvivaatteita olemme juuri laittamassa esille. Niitäkin ihmiset jo hamstraavat, mutta kovempi ruljanssi alkaa, kun pakkaset tulevat.

Autotarviketarpeet ovat muutenkin melko kausiluontoisia. Mitään varsinaista suosikkituotetta ei Järvinen ole huomannut asiakkailla olevan, mutta näin syksyllä menee käytännön syistä pyyhkijänsulkaa ja otsavaloa.

Vuosien jälkeenkin Järvinen viihtyy työssään hyvin.

– Tykkään asiakaspalvelusta. Asiakkaat ovat mukavia ja tämä ala myös.

Järviselle ei tule mieleen tilannetta, jossa asiakkaalla olisi ollut ylitsepääsemätöntä ongelmaa.

– Aina autetaan siinä, missä pystytään. Asiakasta ei jätetä yksin ongelman kanssa, vaan vähintään ohjataan oikeaan paikkaan, jos meiltä ei suoraa ratkaisua löydy.

Tiia Vattulainen

Juttua muokattu 4.10.2023 kello 11.40: Korjattu haastateltavan nimi verkon johdantotekstiin.

Leave a Comment