”Tässä pitää osata ilmaista tunteita liikkeillä” – Varjoteatteri vie pääsiäisen sanoman äärelle

Varjoteatteri, Länkipohja
Jeesus vangitaan. Sotilaat seuraavat tilannetta. Kuva: Leena Lähdesmäki

Länkipohjan koulun sali täyttyy nopeasti paristakymmenestä näyttelijästä.

Alkamassa on varjoteatteriesityksen harjoitukset. Tuula Laurilan käsikirjoittama ja ohjaama pääsiäisen tapahtumiin perustuva esitys Ristin valossa esitetään kiirastorstaina Länkipohjan koululla aamukymmeneltä. Esitykseen on vapaa pääsy.

Varjoteatteri vaatii esittäjiltä enemmän kuin tavallinen teatteriesitys. Tunteita on esitettävä kehon kielellä: asennon, eleen ja liikkeen yhteys on tärkeä.

– Ensimmäisen tunnin harjoittelimmekin sitä, kuinka kehon kielellä ilmaistaan tunteita. Tämä on loistavaa tunnetaitojen harjoitusta, kertoo Tuula Laurila.

– Tarinaa viedään eteenpäin myös kertojien ja virsien voimin. Virsiä tulee säestämään Jämsän seurakunnan kanttori Heli Nieminen. Antti Närhi avustaa tekniikan hoitamisessa. Rukoushuoneen sijasta esitys pidetään koululla, koska rukoushuonetta on vaikea saada riittävän pimeäksi.

Varjoteatteri, Länkipohja
Akseli Laurila ja Iida Laine toimivat esityksen kertojina. Kuva: Leena Lähdesmäki

Nyt myös Länkipohjassa

Idea varjoteatteriesitykseen syntyi luokanopettajan virasta eläkkeelle jääneelle Tuula Laurilalle aiempien kokemusten perusteella.

– Pääsiäisen tapahtumia on esitetty Jämsässä varjoteatterin voimin jo monella koululla ja ajattelin, että kyllä Länkipohjassakin pitää esitys olla. Siitä tämä lähti käyntiin.

Mukaan lähtivät melkein kaikki Länkipohjan koulun oppilaat. Rooleja on Jeesuksesta ylipappeihin ja Golgatan kallioihin. Kaikkia tarvitaan.

Tällä harjoituskerralla Jeesusta esittävä oppilas on sairaana, joten Ossi Saarentola ilmoittautuu paikkaamaan Jeesuksen roolissa. Muutkin esittäjät innostuvat kertomaan kokemuksiaan varjoteatterista.

– Tässä pitää osata ilmaista tunteita liikkeillä, kertoo Ossi Saarentola.

– Pitää myös muistaa olla hiljaa, kuvailee Venni Riekkovaara.

– Pitää osata asennoilla kertoa, mitä esittää, tarkentaa Leo Ärrälä.

Osa esiintyjistä aikoo ehkä myöhemmin jatkaa näyttelijän uraa. Ainakin Akseli Laurila ja Helmi Ketonen pohtivat näyttelijän uraa yhtenä mahdollisuutena.

Varjoteatteri, Länkipohja
Näin varjokuva syntyy. Harjoituksissa kuvaelmaa tehtiin vielä ilman valkokangasta. Kuva: Leena Lähdesmäki

Yhteistyötä ja luovuutta

Harjoitus sujuu mainiosti. Välillä Laurila muistuttaa varjoteatterin ja tavallisen teatterin erosta.

– Muistakaa olla peräkkäin, ei vierekkäin. Olet tosi surullinen. Miltä surullinen näyttää?

Hahmot Jeesuksen ristillä laskevat päänsä.

Harjoituksen päätteeksi Laurila kiittää esiintyjiä. Hienosti sujui. Nuorten näyttelijöiden esitys on hieno osoitus yhteistyön ja luovuuden voimasta.

Seuraaville kerroille saadaan lisää rekvisiittaa ja pukuja, jotka lisäävät varjoihin oikeaa tunnelmaa. Ylipappi saa ylleen vanhanaikaisen asun ja korkean päähineen ja sotilaat hahmoihinsa jääkiekkoilijoiden polvisuojista ja harjaksilla varustetusta kypäristä oikeaa roomalaista väriä.

Varjoteatteri, Länkipohja
Leo Ärrälä pohtii, kuinka ylipappi osoittaa korkeaa asemaansa asennollaan ja eleillään. Kuva: Leena Lähdesmäki
Varjoteatteri, Länkipohja
Jeesus ristillä. Varjojen avulla on muodostettu myös Golgatan kalliot. Kuva: Leena Lähdesmäki

Leave a Comment