Liuskekivilouhimo Oristonen kevät ja kesä olivat poikkeuksellisen kiireisiä. Koronaan liittyneet rajoitukset pitivät ihmiset tiukasti kotosalla. Omakotiasujilla ja mökkiläisillä oli nyt paljon aikaa ryhtyä pihojen kunnostuksiin.
Oristonen päätuote on itse louhittu ja jalostettu liuskekivi, jota yritys myy suoraan ja jälleenmyyjien kautta maanlaajuisesti. Valikoimaan kuuluu myös pienikokoiseksi murskattu liuskekivikate, jota käytetään istutusten juurella, sokkeleiden vierustoilla ja koristekivenä.
Liuskekivi on kasvattanut suosiotaan pihojen ja puutarhojen rakennusmateriaalina. Sitä käytetään esimerkiksi kivettyjen polkujen tekoon perinteisempien betonilaattojen sijasta. Liuskekivestä on mahdollista tehdä myös näyttäviä pengerryksiä ja muita asetelmia.
Yrittäjät Marjut Hanhijärvi-Pyykkönen ja hänen poikansa Kari Hanhijärvi ovat ehtineet tehdä viime aikoina jo rauhallisempiakin päiviä. Tämä on jopa tervetullutta, sillä kesäkausi oli louhimolla todella tiivistä menoa.
– Isoin piikki tuli kysyntään heti, kun Uusimaa suljettiin. Varastot tyhjenivät hetkessä, ja sen jälkeen tilausten toimitusajat venyivätkin pahimmillaan jopa kahteen viikkoon, Hanhijärvi kertaa kevään tapahtumia.
– Moni kesämökin omistaja vetäytyi mökilleen omaehtoiseen karanteeniin. Kun sinne piti saada jotain tekemistä, aika usein ajatus näköjään kääntyi pihan kunnostukseen.
Moni asiakas tulee louhimolle valitsemaan haluamansa
Louhimo pystyi vastaamaan kasvaneeseen kysyntään kohtalaisen hyvin. Tuotantoa ei ole kuitenkaan mahdollista lisätä lyhyellä varoajalla niin, että se pystyisi vastaamaan lyhyen ajan kysyntäpiikkiin.
– Tällaiseen ilmiöön olisi pitänyt voida varautua jo viime vuonna, silloin olisimme ehtineet tehdä tarpeeksi myytävää varastoon. Mutta nyt alamme olla taas normaalissa rytmissä. Koulujen alkaessa tuli pieni seisahdus, mutta nyt puhelin soi taas melko tavalla entiseen malliin.
Suuri osa Oristonen myynnistä kohdistuu pääkaupunkiseudulle, ja siellä yksityistalouksiin. Tilauksia tulee paljoltisähköpostitse, puhelintilauksina ja jälleenmyyjien kautta. Moni asiakas tulee kuitenkin paikan päälle valitsemaan juuri haluamansa kivierät tai vähän erikoisemmat liuskekivituotteet.
– Vaikka meillä on jälleenmyyjiä, meille on tärkeää myös myydä suoraan louhokselta. Saamme kohdata asiakkaita ja antaa heille yksilöllistä palvelua. Jokainen asiakas on meille arvokas, ostaa hän sitten vain jonkin tietyn kiven tai sadan neliön erän, Hanhijärvi-Pyykkönen korostaa.
– Pystymme ottamaan täällä hyvin huomioon korona-ajan turvallisuusasiat. Alueella on väljästi tilaa liikkua ja opastaa asiakkaita. He voivat myös katsella louhimolla, miten lopulliset liuskekivituotteet syntyvät. Tämä on perinteistä käsityötä alusta loppuun.
Yrittäjien haastattelun aikana louhimolle ajeli hyvinkääläinen Olli Lehtelä, jolla on mökki Luopioisten ja Rautajärven maisemissa.
– Olimme suunnitelleet jo aiemmin mökin pihan uudistamista, ja nyt oli luonteva aika toteuttaa ajatus. Maakellarin sivut on jo tehty, ja siitä työ jatkui muurin rakentamisella.
– Vain yhtä kiveä enää puuttui, ja sitä lähdin hakemaan, Lehtelä tuumi ja valitsi varastoalueelta parin sentin paksuisen kiven, jonka halkaisija oli metrin luokkaa. Se oli tuote, joka selvästikin piti saada itse tutkia ja valita, jotta lopputulos olisi varmasti mieluinen. Kivestä on määrä tulla kipinäsuoja takan edustalle.